Warsztaty

WARSZTATY

Warsztaty ceramiczne prowadzę od 2005. Uczę dzieci w wieku od 4 do 12 lat w kilku warszawskich szkołach i przedszkolu, w ramach stałych zajęć pozalekcyjnych. W moich zajęciach bierze udział od 100 do 130 uczniów każdego roku. rocznie

Wiele lat pracy i zbierania doświadczeń zaowocowały zmianą podejścia do uczenia.

Jakiś czas temu zadałam sobie pytanie CZEGO JA WŁAŚCIWIE CHCĘ UCZYĆ? Czy tylko doklejania kolejnych kawałków gliny w zgrabną całość czy może czegoś więcej? Odpowiedzią na te pytania jest stworzony przeze mnie program

TERRAKOT O!TWÓRZ WYOBRAŹNIĄ

Jeśli się spojrzy na prace wykonane przez moich uczniów, być może trudno zauważyć coś szczególnego. Miseczki, mini rzeźby, obrazki, prace okazjonalne... Prace jak wiele innych.

NAJWAŻNIEJSZY JEST PROCES TWÓRCZY.

Temat jest przyczynkiem do rozmowy o problemie artystycznym, proporcjach, sposobie patrzenia na przedmioty, dynamice dzieła, kompozycji, poszukiwania swoich ulubionych kształtów, kolorów i sposobów zdobienia. Zrobienie walentynkowego serduszka jest poprzedzone rozmową na temat kiczu, banału, stereotypów.

Oczywiście część dzieci zrobi czerwone serduszko z napisem I LOVE YOU i nie ma w tym niczego złego.

Niektórzy zainspirowani dyskusją będą poszukiwać ciekawszych rozwiązań.

A ja nie mam wątpliwości, że po takiej rozmowie, wszystkie dzieci tworzą bardziej świadomie swoje prace.

CZEGO UCZĘ?

  • zwracania uwagi na przedmioty, emocje, kolory, faktury i wszelkie zjawiska, które wzbogacają wyobraźnię.
  • patrzenia i opisywania tego co się widzi
  • dostrzegania różnic, podobieństw i cech charakterystycznych
  • wyrażania swojego poczucia estetyki
  • projektowania przedmiotów użytkowych
  • odwagi w eksperymentowaniu
  • poszukiwania rozwiązań
  • podejmowania decyzji i mierzenia się z konsekwencjami

... przy okazji uczę lepić z gliny

GLINA TO UNIWERSALNE MEDIUM

Ze względu na swoje właściwości plastyczne łatwo ją obrabiać. Nie potrzeba specjalnych narzędzi. Wystarczą dłonie, patyczki do szaszłyków i wałek do robienia glinianych plastrów by powstały najrozmaitsze prace.

Jak każde tworzywo, glina wymaga opanowania pewnych umiejętności i przyswojenia pewnych zasad, których łamanie powoduje twórcze niepowodzenie. Najczęściej. Czasami zaskakuje niezwykłymi efektami!